reede, 30. november 2007

Meem ja mõtlemise rikutus

Kool on programm, mis õpetab meid raamides mõtlema ja rikub seda. Kool on vananenud ja sealt tulev info enamasti väär või vähemalt iganenud. Ainult matemaatika ja osaliselt ka keeleõpe ei vanane. Iseasi, et koolides õpetatu on 17. sajandi matemaatika. Keeleõpe oleneb täiesti,. kes õpetab. Kui õpetaja on aktiivne, liigub palju ringi, siis võib sellega rahule jääda. Praktika on juba igaühe enda mure.
Meemid on aga kahjurid, kes sunnivad mõttel hanguda või tekitavad grupimõtlemise. Meenutame koolivägivalda. Õpetajad ei suuda selles vallas eriti midagi teha. Ainus võimalus üldse millegi muutmiseks oleks muuta kooli praegune sisevorm välisvormiks. Iga tund toimub väljas. Õpilane alustab tundi tähelepanekutega, mida ta tegi vahepealse aja jooksul või kooli tulles. Seejärel moodustatakse ümarlaud või korraldatakse mingi teistsugune elav arutlus. Päev lõpetatakse formaalse materjaliga. See aga ei tähenda, et õpilased talluksid looduses kõik ära. Mõistagi tuleb koostada vastavad eeskirjad. Kuid kes seda korradama hakkaks? Õpetajate kvalifikatsioon pole liiati enamasti piisav. Ilmselt peaks õpetaja teadma eimillestki kõike, nagu tänapäeva teaduses on kombeks. Õpiõu on sellele lähedal, aga ikkagi risustatakse laste aeg determineeritusega ära.

Kommentaare ei ole: