esmaspäev, 13. juuli 2020

29. nädala ilm (13.–19.07.2020)

Kommentaariumi viide
Uus postitus ilmub, kuni on selgus ilma edasiste arengute osas. Tänane-homne ilmamuutus, mitu päeva jahedat, sajust, esialgu tuulist ilma on kindel, aga kuu viimaste päevade osas on asi väga ebaselge: võib tulla sooja rahuliku ilma periood, aga võib ka mitte. Midagi pole teha, ilmaasjad ei ole nii kindlad, et päevase täpsusega või isegi üldjoontes saame öelda, mis nädala-kahe pärast juhtub!

Uued andmed näitavad, et soojus on esialgsest arvatust ilmselt oluliselt agressiivsem ja sooja võib ka üle 25 °C olla, seda siis eeskätt 19. ja 20. juuli paiku, aga võimalik, et ka kauem või pärast lühikest leevendust uuesti.
Nagu üks tuttav 2004. a Keilas ütles umbes samal ajal: "Suvi alles algas!". Lisaks öeldakse, et soe on juuli lõpus nagu aamen kirikus, eeskätt keskmistel ja jahedatel suvedel. Seega, elame-näeme!
Uuendus 18.07. õhtul: enam kui 25-kraadised ilmad on käes. 17.07. üllatas Pärnut hoovihmaga (äikest polnud), mistõttu õhtul tühjenes rand inimestest, sellal kui Pirital oli ~5000 inimest. 18.07. ilm oli soojem ja päikeselisem, kuigi väga napilt jäi idapiiri taha hoovihm äikesega (Vasknarva läheduses). Seetõttu oli rahvast randades rohkem: päeval Pärnus ja õhtul Pirital ~10000 inimest. Samas on Tallinna randades enamasti punane lipp, mis praegusel juhul viitab keskkonnareostusele (tsüanobakterite vohamine).
Rannailm: https://ilm.ee/rannailm/ ja https://www.terviseamet.ee/sites/default/files/Keskkonnatervis/sinivetikad_ehk_tsueanobakterid.pd.pdf.
Kuigi esialgu paistis, et 26nda paiku saabub järsk lühiajaline kuumalaine, siis enam ilmakaartidel sellist võimalust ei ole. Soome kohal tekib suvise aja kohta sügav tsüklon, mis liigub mööda Põhjalahte Eesti suunas. See jääb nõrgenenult, kuid väheliikuvana Läänemere ja Eesti kohale, mistõttu on suure tõenäosusega pikemat aega sajune ilm, esialgu veel ka tuuline. Ilm paraneb alles siis, kui see tsüklon on ilmakaardilt kadunud või eemaldunud.

Rannailm 18.07. õhtul (https://ilm.ee/rannailm/).
***

Alanud on kuiv ja rahuliku ilmaga nädal. Ehkki ööd on esialgu jahedad, on päevad päikeselised ja muutuvad tasapisi soojemaks. Juuniga võrreldavat leitsakut siiski oodata ei ole, aga vähemalt 25 kraadi tuleb nädala lõpus küll. 
Kuigi Ilmateenistus lubab nädala lõpuks ka vihma, vt http://www.ilmateenistus.ee/ilm/prognoosid/nadala-ja-kuuprognoos/nadalaprognoos/, näib ilmakaarte vaadates see ebatõenäoline. Et on mitu päeva on aega, siis elame-näeme!

Esialgu selget -rõhkkonda ei olnud, kuid 18.07.-ks tekkis Eesti kohal kõrgrõhkkond, mis hoidis sajuvõimaluse väikese (ECMWF / Wetterzentrale).

Näidisena üks prognoos, kuhu on koondatud palju mudeleid (Meteoblue). Kliki pildile, et näha uusimat prognoosi.

66 kommentaari:

  1. Seekord täiesti nõus ,et mingit vihma nädala lõpuni ei näe ja ka sooja krutib väga vaikselt juurde. Pühapäeval ehk sisemaal juba +26

    VastaKustuta
  2. Tundub et tuleval esmaspäeval toimub õnneks taas muutus jahedama ja sajusema poole.

    VastaKustuta
  3. Mis õnneks? :D Oh, ei saa aru neist inimestest, kes soovivad meie kliimas, et ka suvi jahe oleks. Te saate ülejäänud 9-10 kuud niikuinii suusakat nautida, nii et las olla 2 kuud korralik suvi. Sademed võiksid ka ikka soojade aäikesevihmadena tulla.

    Mis hetkel Tõraveres juuli keskmine on? Päevamaksimumid küll tõusevad veidi, aga ööd on endiselt väga külmad.

    VastaKustuta
  4. Viimasele kommentaatorile!

    Kui Te veel ikka päris täpselt aru ei saa kus me geograafiliselt asume siis vast jätaks sellised üldised teemad kommenteerimata? Ma soovitaks kolida lõuna poole!

    VastaKustuta
  5. @ 11:29 Ma tean täpselt, kus laiuskraadil me asume. Muidugi ei tasu siin 3 kuud jutti kestvat leitsakut oodata, selleks peab lõunasse kolima. Aga ka meil siin Eestis peaksid suved mõõdukalt soojad olema. Meie pikaajaline juulikuu keskmine 17,4 kraadi, aga paraku ei anna need 19C max, 8C min (ehk ööpäeva keskmine siis 13,5C) päevad selle välja.( seepärast küsisin ka eelmises kommis keskmise hetkesesiu)
    See nädal on jah tulemas täiesti normaalsed parajad suveilmad. milleks siis uuesti jahedamat tahta? Vihmavajadusest ma saan aru, aga see, et väita, et "õige" Eesti suvi peakski olema 18-19 kraadi päevamaksimumidega, ei vasta ka päris tõele.

    VastaKustuta
  6. Eesti asub geograafiliselt kohas, kus kliima soojenemine on maailmas üks võimsamaid, kui mitte kõige võimsam. Kuumad suved on siin viimase 30 aasta jooksul järjest sagenenud ja sagenevad veelgi.

    Stsenaarumite järgi saavad leitsakulised suved peagi täiesti tavaliseks, mistõttu ei näe mingit põhjust lõunasse kolimiseks. Pigem tasub kolida just põhjapoole neil, kes kuumaga toime ei tule.

    Käesolev juuli on normist tunduvalt jahedam, seega on rahulolematust täiesti mõistetav. Tavapärane juuli peaks välja nägema umbes selline nagu oli juuni. Kaks kuud ja veel rohkemgi korralikku suve on praeguses Eesti kliimas täiesti kohane oodata.

    VastaKustuta
  7. Harjumaa lõunaosas praegu ebatavaliselt tuulevaikne praeguse aastaaja kellaaja kohta. Päikese käes täitsa palav.

    VastaKustuta
  8. Ei tea jah kauaks hoidma jääb?

    VastaKustuta
  9. Nojah, see rekordiline kliimasoojenemine on meil ikka pigem talvede arvelt. Tänavu talv muidugi ehe näide sellest, mis tulevikus aina rohkem hakkab olema. Ja sellised talved nagu 2017/2018 hakkavadki nn "külmad talved" olema. (kes ei tea, siis 2017/2018 talve keskmine oli -3,3 kraadi, mis on pikaajalisest normist isegi veidi soojem. Veebruar oli tegelikult ainuke külm talvekuu.)

    Aga ma olen nõus, et kliimamudelite kohaselt peaksid ka suved veidi soojenema, nii et sellised 17,5-18 kraadi keskmisega juulid oleksid küll normaalsed. Rohkem, kui see, mis nüüd on, et juuli keskpaigas on öösel vaid 5-6 kraadi sooja ja päeval pigistab vaevalt kuskil 19-20 kraadi ära. (päikese käes on jah üpris soe, aga varjus või sajuhoo all on päris kõle.)
    Laiuskraad ei tohiks ka väga suureks takistuseks olla, päevad on meil ju pikad. Ja noh ka polaarjoonest kõrgemal tuli see aasta +38 kraadi ära. Tegelikult oleks ka aeg, et Eesti endale uue soojarekordi saaks.

    VastaKustuta
  10. Meeldiv näha, et ilmateenistuse mudelprognoos nüüd 4 päeva pikkune on.

    VastaKustuta
  11. Tore näha jah, et HIRLAM on Euroopa mudeli vastu vahetatud.

    VastaKustuta
  12. @14. juuli 2020 08:55

    Tartu-Tõravere juuli keskmine on hetkeseisuga 15,4 kraadi(2,2 kraadi normist jahedam).

    VastaKustuta
  13. Irbiti linn Venemaal asub meist umbes 2000 km idas, Kagu-Eestiga samal laiuskraadil, aga seal tuleb homme ilmselt 37 kraadi sooja.
    Miks ma seda linna üldse mainin, on seepärast, et seal asub veebikaamera, kust saab öötaevast vaadata: https://starvisor.ru/

    Vaatesuund on põhi, mistõttu on sealt väga häid helkivate ööpilvede vaateid täiesti näha olnud.

    VastaKustuta
  14. Komeet ka praegu väga hästi sealt kaamerast näha.

    VastaKustuta
  15. Kui võtta ette Tartu-Tõravere 153 aasta pikkune aegrida, siis jah, enim on soojenenud kevaded ja talved. Siit ka kuulus ütlus, et Eestis toimub kliima soojenemine peamiselt kevade ja talve arvelt.

    See pole aga absoluutselt mitte mingi garantii tuleviku osas, sest viimase 30 aasta andmed näitavad täpselt vastupidist - kõige suurem soojenemine näib toimuvat hoopis sügisel ja suvel, vähem kevadel ning talve puhul pole üldse märkimisväärset soojenemist paista.

    Lisan siia pildid viimase 30 aasta trendidest talve, sügise, kevade ja suve kohta.

    VastaKustuta
  16. Tundub, et uue nädala alguses tuleb 30 kraadi ära jälle, et näeme juulis ka numbrit 30 :)

    VastaKustuta
  17. Selle aasta kevad oli ootamatult jahe. Loodetud looduse areng lükkus ligi paar nädalat edasi. Nojah, kui juuni lugeda, astronoomiliselt enamuses, kevadkuuks, teeb see kevadele kõva plussi matemaatilises arvestuses.

    VastaKustuta
  18. 08:47
    Jälle see Sahara kummitab? Praegused ilmad on juba piisavad. Aitab küll.

    VastaKustuta
  19. Ma küll ei näe, et ükski ilmaportaal 30 kraadi pakub. Mingi 26 max hetkel, nii et päris kõrbekuuma ei tule. Aga jah, enne teisipäeva-kolmapäeva vist ei tule vihma.

    VastaKustuta
  20. Ida-Eestis ülilõõmav päikeseloojang täna tulemas.

    VastaKustuta
  21. Mis teema selle yr.no-ga on? Viimasel ajal ei prognoosi üldse sademeid. Midagi vist on sassi läinud.

    VastaKustuta
  22. Tartu-Tõravere andmetel on käesolev juuli hetkeseisuga selle sajandi kõige jahedam.

    VastaKustuta
  23. Rõõm on vähemalt seda näha, et minu avastatud/haibitud seaduspära(kuna pole veel mitte üheltki ilmateadlaselt või klimatoloogilt selle kohta varem kuulnud), et ülisoojale talvele ei järgne mitte kunagi ülisooja suve keskmise temperatuuri järgi, on taaskord juba vähemalt 154 aastat järjest täie kindlusega paikapidamas, mida ei suuda mitte keegi ümber lükata.


    Seda tuleks ju lausa tähistada, kuna see saab olema mu edu võti tulevikus ülisooja talve järel suve prognoosides. Ehk saan veel kuulsaks sellega.

    Nüüd siis järgmist ülisooja talve ootama!

    VastaKustuta
  24. Ka teadlik ,et see nii on aga mind ajab vihale see ,et siin see seaduspära kehtib aga näiteks Saksamaal või siberis see ei kehti. Mis eripära just siin Läänemere ääres on ?

    VastaKustuta
  25. Nutitelos kirjutaja16. juuli 2020, kell 17:30

    Õnneks see lehtib just siin. 3 kuud kestev Sqhara oleis õudykad.

    VastaKustuta
  26. Mind ajab vihalse see, et nutitwlos on halb kirjutada. Kuna nuooe pole, siis ei saa tajuda kompimismeele läbi, etbkas vajtasis õigestu, voi m99da.

    VastaKustuta
  27. Mis tendentsid peale uue nädala sadu edasi valitsevad?

    VastaKustuta
  28. Ka sajab nagu sajuse rütmi aastal olema peabki. Hea ,et sellise kuivagi andis mis hetkel kestab.

    VastaKustuta
  29. Oled nii kindel, et non-stop edasi sajab?

    VastaKustuta
  30. Eks mõni üksik ilus päev lööb vahele aga nädal aega sooja ja päikest - seda rohkem ei näe. No ehk septembris.

    VastaKustuta
  31. Mis puudutab seda seaduspära, et soojale talvele ei järgne kuuma suve ja miks see ainult Läänemere piirkonnas kehtib:

    Ma pole küll ilmateadlane, aga ma pakuks, et põhjuseks on tsüklonaalne tegevus Atlandi Ookeanil. Tundub, et tsüklonalsed aastad on umbes vaheldumisi vähem tsüklonaalsetega.(ka võimalik, et iga 4. aasta on tsüklonaalsem, nagu üks teine kommenteerija väidab) Tsüklonid toovad talvel sooja ja suvel pigem jahedat ja vihmast ilma ja need tsüklonid põhimõtteliselt mõjutavadki ainult Põhja-Euroopat ja Läänemere piirkonda.
    Siberis ja USAs pole Atlandi tsükloneid, seal kujundavad ilma hoopis muud faktorid.

    Tegelikult teoorias oleks ka võimalik, et soojale talvele järgneb soe suvi, see juhtuks siis, kui tsüklonaalne periood lõppeks kuskil märtsis-aprillis ära. 2018 peaaegu juhtus nii. Ainult seal jäi seda külma natuke veebruarisse ka, see tõmbas talve keskmist alla. Kui see külm oleks paar nädalat hiljem tulnud, siis oleks üsna soojale talvele järgnenud kuum suvi. Enamasti siiski kestab tsüklonaalne periood terve aasta või isegi kaks.

    VastaKustuta
  32. Ega siin muud seletust sellele pole jah kui tsirkulatsioon.

    Teoorias oleks ilmselt paljud asjad võimalikud, võib-olla isegi 40 kraadi sooja 2010. a augustis, kui kõik tingimused oleks olnud ideaalsed.

    Mida pole juhtunud, seda pole juhtunud.

    VastaKustuta
  33. Artikas on jää sulanud nii palju, et mõõtmisajaloos oleme uute miinimum rekordite purustamisel hetkel. Vaba vesi on juba põhjapoolusest ca 700-800km kaugusel ning sulamisperioodi jäänud kaks kuud.

    Põllumeeste viljavõtt kestab suht probleemideta teisipäevani, siis tuleb sajusem periood nii 5-6 päeva ja ilm võiks uuesti soojemaks ning kuivemaks muutuda.

    Proff on rääkinud!

    VastaKustuta
  34. Ma pigem arvan ,et läheb nagu eelmine aasta kus näis ka uus rekord tulema ja siis augustis kargas 2012 joonest ülespoole. Läheb ka sel aastal nii.

    VastaKustuta
  35. Ma ei saa aru, miks mõni portaal homme Tartusse pilves ilma ennustab, kuigi Eesti kohal peaks justkui olema kõrgrõhkkonna kese ja tsüklonid on ka veel liiga kaugel, et pilvi tuua.... EI tea, ehk siis on tegemist õhukeste kiudpilvedega...

    VastaKustuta
  36. Tundub ,et terves Eestis see kiudpilve vine ja ilmselt seda need portaalid sul näitasidki.

    VastaKustuta
  37. Kolmapäevast siis tõeline sügis tulekul.

    VastaKustuta
  38. Homme vaevalt äikest tuleb - pilvevinealune ilm nagu eile õhtul/täna hommikul nurjab konvektsiooni.

    VastaKustuta
  39. Ei tea mis juuli keskmine peale seda kuumalainet tuleb?

    VastaKustuta
  40. Mul just sama küsimus. Kui palju on tänavu ja 2017 juuli vahe?
    Viimased paar päeva kindlasti kergitasid keskmist, aga noh uue nädala keskel jälle sellised max18C/min8C päevad tulemas... ja kui aus olla, siis praegune soojalaine pole nüüd juuli kohta ka eriti palav.

    VastaKustuta
  41. Super!
    Lauspäike ja 20 kraadi on nauditavuse ülempiir, sellest enam on juba liig. Eriti kui tuult ka väga vähe.

    Pigem +18 kui +25.

    VastaKustuta
  42. @ 19. juuli 2020 18:22
    Aga 2015 juuli? Siis oli ju tõeline roheline sügis. Ainult 4. juuli oli siis õige rannailmaga.

    VastaKustuta
  43. @ 17. juuli 2020 06:43

    Päris kindlasti tuleb juba augustis see ilus periood. Salvesta see komm ära ja septembris saad kinnitust näha, et nii läks. Suvisel ajal see suht võimatu, et 2 kuud jutti iga päev sajab.

    VastaKustuta
  44. Tartu-Tõravere käesoleva juuli keskmine on hetkeseisuga 16,0 kraadi(1,6 kraadi normist madalam). Kõneall olevas jaamas oli 2017. a juuli keskmine 15,7 kraadi.

    VastaKustuta
  45. juuli tuleb vist jahedam kui 2017 oma, aga peale nüüd nädalast vihma peaks soojaks tagasi keerama?

    VastaKustuta
  46. Kui CFS täppi läheb, siis jah tuleb august päris ilusa ilmaga. Aga ma veel päris ei loodaks selle peale, sest see suvi kipuvad külmemad perioodid pikemad olema, kui algselt ennustatakse. (näiteks 2 päeva tagasi pidi juba järgmine laupäev üsna soe olema, nüüd see lükkus edasi...)

    Aga nojah, saime ka natuke juulis sooja. Arvestades seda talve ja ka külma kevadet, mis oli, siis võib suvega üsna rahul olla.

    VastaKustuta
  47. Homne äikesevõimalus tuleb suht nadi, kuna kirdest saabub lauspilvisus, milles radar isegi sadu näitab.
    Eriti olematu on äikeseoht põhjarannukul ja Hiiumaal.

    Aga 21.07 olukord peaks 29.06-ga sarnane tulema, aint et front on nürim ja paar tundi varasem, mistõttu Tallinn-Viljandi joonest läänes-edelas pole äike kuigi tõenäoline.

    VastaKustuta
  48. Natuke aega tagasi sai müristamist kuuldud, kuid arvasin, et tegu oli millegi muuga, kuna kellaaeg äikeste jaoks liiga varajane. Samuti polnud õrna aimugi, kui suurt labiilsust tänaseks prognoositakse, kuna ei vaadanud kaarte.

    Akna peale vaatama minnes olid praktiliselt igas ilmakaares arenemas võimsad rünksajupilved, mistõttu arvasin, et labiilsus on meil tänaseks pruunika tooniga, sest äikesed juba nii vara liikvel, kuid suur oli imestus, kui kaartide järgi näis lasuvat meie kohal vaid rohekas toon.

    Nüüdseks on juba vähemalt pool tundi kostunud põhjast kuni edelani pidevalt võimsat müristamist.

    VastaKustuta
  49. Jälle küsin kus selline võlumaa on ? Tartu maakond ?

    VastaKustuta
  50. Tartumaal jah. Praegu kirjutamise ajal võimsad kõminad käivad.

    VastaKustuta
  51. Harjumaal igavuse tipp jälle.

    VastaKustuta
  52. Homme sama lugu, et Harjumaa jääb ilma. Kuusalu kandis ehk midagi algelist tuleb.

    VastaKustuta
  53. Jõgevamaal Toomas tunniga 33 mm vihma ja puhang 24 m/s

    VastaKustuta
  54. Harjumaal Ääsmäe tagune saab praegu mõnusa äikese.

    VastaKustuta
  55. Harjumaa ja põhjarannik ei saa täna äikest? Haha, mis paganama kitsepiimanaha pealt seda ennustasite siin enne? Täna oli juba kekspäevast saati arusaadav, et midagi tuleb ja nüüd ongi asi kohal. Lambakari, mitte ilmaennustajad!

    VastaKustuta
  56. Ära solva lambaid! Nemad pole midagi ennustanud siin.

    VastaKustuta
  57. Eks see on juba aastaid siin blogis nii, et isegi tohutu äikesevõimaluse korral tuleb keegi sealt loodenurgast oma tüüplausega, mille kohaselt jääb Harjumaa kõigest ilma.

    Ilmselt tehakse seda seetõttu, et kui äikest mingil põhjusel seal ei tulegi, siis saab pettumise vähendamiseks vähemalt siin kommentaariumis hõisata a'la "Näete! Mul oli õigus! Harjumaal ei tulnudki äikest!".

    VastaKustuta
  58. Statistik siin. Mulle on jäänud mulje ,et see keegi kellel äikesed ära jäävad on kas Tallinnast või vahetust ümbrusest. Minuteada sai täna Tallinn ka midagi aga kõige valusamini vist Saku.

    VastaKustuta
  59. Tartumaal jah. Praegu kirjutamise ajal võimsad kõminad käivad.
    -----------------------------------------------------------------
    Tartu maakond sai jah radari- ja detektoriandmete põhjal mitmel pool korralikku äikest. Tartu linnas sai vaid imetleda eemal arenevaid rünksajukaid. Lõuna ajal oli mõned korrad kauget müristamist ka kuulda. Vihma ei tilkagi.

    VastaKustuta
  60. Mustamäe sai kõige hullemalt äikesevihma minu arvates.

    VastaKustuta
  61. Põhjala tugevaim äike on praegusel kelaajal Hiiumaal.. ja see on ka Eesti ainuke hetkel.

    VastaKustuta
  62. Ilmateenistuse leheküljel on mingi viga. Ei lase näiteks eelmisele tunni andmetele tagasi vajutada. Näed ainult jooksva tunni andmeid.

    VastaKustuta
  63. Kogu nende süsteem on paras saast. Radar vigane, Harku radar pmst kuu aega maas. Nüüd ei näe tunniandmeid. Varem oli mudelprognoos vigane jne. Ajab vihale juba.

    VastaKustuta
  64. Noh, külm front juba Mandri-Eestis kohe-kohe. Saared juba väljas kuumast. Riiast kirde pool olev vöönd peaks frondi asukoha reetma.

    VastaKustuta
  65. Statistik ütleb ,et frondijoon alles nüüd saarte kohal mitte sugugi pole veel mandrile jôudnud.

    VastaKustuta
  66. Öösel tuleb äikest ka?

    VastaKustuta