Uuendatud : 22.05.2021 kl 15:47
Tuleb sajune, kuid mõõdukalt soe nädal.
Kaivo foto Pärnumaalt suunaga Kesk-Eestisse.
Esmaspäeval (17.05.) läheneb läänest madalrõhkkond ja selle tihe vihmasadu jõuab varahommikul saartele ja levib üle maa. Sadu on paiguti intensiivne. Pealelõunal läänest alates laussadu lõppeb ja jäävad vaid arenevatest rünksajukatest tekkivad sajuhood.
Mõnes paigas on ka äikest.
Tuul pöördub kagusse ja tugevneb puhanguti 14 m/s.
Õhk on soe : öösel 7...12, päeval 17...23°C, väga tugeva sajuhoo korral mõni kraad jahedam.
Teisipäevaks (18.05.) tuli madalrõhkkond meie kohale ning sajualad liikusid kagust loodesse.
Tuul pöördus põhjakaarde, kuid puhangud on endiselt 14 m/s.
Õhumass vahetub jahedamaga ja öösel on kuni 10, päeval 15°C ümber, kitsal rannikul mõni kraad jahedam.
Kolmapäeval (19.05) jätkub sarnane ilm - öösel on sajuhooge ja äikest sooja frondi mõjul enam, päeval peamiselt Kesk- ja Ida-Eestis.
Tuul puhub endiselt põhjakaarest kuni 14 m/s.
Õhusooja on öösel 3...8, päeval 13...18°C.
Piksevõimalus on suurim nädala esimeses pooles, eriti esmaspäeval. Meteoblue 14-päeva progna Tallinna kohta.
Neljapäeval ja reedel (19. ja 20.05.) oleme veel sama, kuid nõrgeneva keerise meelevallas. Sajupilved jõuavad neljapäeva öösel lõunamaakondadesse, päeval liigub sajuala üle mandri, saared ja läänerannik võivad sajuta jääda.
Reedeks laussadu eemaldub, kuid rünksajukaid siiski areneb mitmel pool mandril, mis vihmahooge jagavad.
Tuul on esialgu põhjast ja loodest, puhub kuni 14 m/s, reedel pöördub läänekaarde ja püsib puhanguline.
Neljapäeva öö on sajupilvede all 10°C ümber, reede öö alla 10. Päeviti on 10...17°C.
Laupäeva (22.05.) ilmategijaks saavad mitmel pool arenevad rünksajupilved ühes vihma, rahe ja paiguti ka piksega.
Tuul keerab lõunasse ja vaibub.
Öö tuleb aga jahe : 1...8°C, sisemaal maapinnal pole nulli ümbrusse langemine välistatud, päeval 13...17°C.
Pühapäeval (23.05.) läheneb Skandinaaviast madalrõhkkon ning selle tugev vihm jõuab varahommikul kagumaakondadesse. Päeval levib sajuala üle Kesk- ja Ida-Eesti, läänemaakonnad võivad kuivaks jääda.
Läänekaaretuul veidi tugevneb, kuid ida pool tugevneb loodetuul kuni 20 m/s.
Öösel sooja 2...8, maapinnal kuni 0, päeval 12...18°C.
Kas tõesti Tallinnas täna nii külm kui Harku näitab ? 30km lõunapoole tuli +20 ära.
VastaKustutaJah on, see meretuule mõju.
KustutaMeri vaid 10 kraadi ja tuul põhjast Tallinnas, s.t otse jahedalt merelt.
Kesk-Harjumaal praegu 13 kraadi ainult. Päeval oli ligi 20. Päikesetõusul oli 3,x kraadi ja põlluservas kohati hall maas.
VastaKustutaKas see "rünksajukaid" mingi uuem kirjakeele norm?
VastaKustutaEi ole, lihtsalt nn. lühend. aga kas häirib ? :)
KustutaOlgem korrektsed, mhm :)
VastaKustutaKui kummaline - see pilv, mis Saaremaalt üle mere Hiiumaa poole triivib, on andnud juba 10 äikeselööki, kuid Blitzortung ei näita midagi :O
VastaKustutaSee Ukrainas olev äikese hiigeltandem liigub samuti otse Eesti suunas.
VastaKustutaPäikesetõus tuleb täna võimas neis alades, mis jäävad sajuvööndi ja selge taeva vahele.
VastaKustutaNeed praegused äikesed peaks olema sooja frondi omad.
VastaKustutaTuleb siis soe korraks jah?
VastaKustutaIdapoolses Eestis kindlasti. Narvas võib isegi +24...+25 ära tulla enne sadu.
VastaKustutaTartus on kah praegu soe ja päike paistab.... ja ma vaatasin just, et sadu on veidi hilisemaks lükatud. Väga tore, saimegi terve nädala jagu sooja ilma. :D
VastaKustutaMai lõpp vist kahjuks tuleb jahedam ja sajusem. Eilses GFS'is oli veel 25. mai paiku uus soojalaine arvutatud, aga see nüüd kadaunud.
Siiski on minu arvates tänavu mai etem kui eelmise aasta oma, kuigi kuu keskmine jääb tõenäoliselt ikkagi üsna madalaks. Aga see, et me saime terve nädala suvist ilma (ööd olid ka soojad!) on juba hea. Eelmine aasta oli mai alguses selline lahja 15-17 kraadi soojus, kuu keskpaik oli täiesti õudne ja lõpus pigistas mõnel päeval ka vaid napilt 20-22 kraadi välja. See näitab, et alati ei saa ilma hinnata keskmiste järgi, see kuidas soojus ära jaotub on ka oluline.
Jah, tänavuse mai ilmad(va esimene dekaad) olid tüüpilised möödunud aasta juulile. Hetkeseisuga tundub, et kuu keskmine võib isegi normi tõusta, sest ööd on võrdlemisi soojad.
VastaKustutaSiin kagus paistab looduse areng normist tunduvalt ees olevat - toomingas hakkas õitsema umbes nädal tagasi ning praegu õitsevad juba ka õunapuud, pirnipuud ja sirelid.
Harjumaal ka õunapuud hakkasid õitsema. Pirnil just läksid esimesed õied lahti. Sireliteni on veel nädal või nii välimuse järgi.
VastaKustutaFront jõudis prognoositust umbes 3 tundi ette. Kesk-Harjumaale näidati kella 14:30ks sadu, aga juba praegu sajab.
VastaKustutaTäna hilisõhtust alates on merelt oodata taas külma udurünnakut. Saarte ja mandri looderannikul pole 5-6 kraadigi välistatud.
VastaKustutaMa ütleks isegi, et kohati veidi parem kui eelmise aasta juuli :D Praegu ei ole palju tuult, juulis käib sellise 17-20 kraadise ilmaga alati kaasas tugev läänetuul, mis teeb olemise jahedaks.
VastaKustutaAga jah, keskmine on kõvasti tõusnud ja ehk tuleb napilt norm ära. Praegunee mai meenutab natuke 2019 maid (kuu algus jahe, siis korraks soojem ja kuu lõpp selline mõõdukas), mis tuli temp. poolest täpselt normi.
Tallinna-Viljandi joonel ja sellest läänes äikest oodata pole.
VastaKustutaVaatan, et Peipsi äärsed maakonnad teevad kagule ära äikese osas. Simuna kant ongi tegelikult äikeserohke, mitte et Kairo salvestiste avaldamise tõttu pelgalt tundub nii.
VastaKustutaKagueestlasega sai siin paar nädalat tagasi räägitud sel teemal.
Kahju et Kesk-Harjumaal tänane potentsiaalikas äikesepäev ainult kerge vihmaga möödus/möödub.
VastaKustuta@17. mai 2021 15:04
VastaKustutaIlmateenistus: "Kasutatav mõiste: Kagu-Eesti; Hõlmatav piirkond: Tartu-, Võru-, Valga- ja Põlvamaa"
Seega umbes 2/3 Peipsi äärsete maakondade alast asubki Kagu-Eestis, aga see selleks.
Varasema statistika järgi oli siiski Kagu-Eesti kõige äikeselisem paik Eestis(kui õigesti meeles), mis äikesepäevade arvu puudutab. Viimase aja statistikaga pole kursis.
Sellega, et Virumaal ja Simuna kandis esineb viimasel ajal(eriti alates 2015. aastast) rohkem äikest kui Kagu-Eestis, nõustun täiesti, kuigi see on subjektiivne arvamus. Polegi eitanud seda.
Väitsin, et ekstreemsete ilmastikunähtuste osas nagu keeristormid, hiidrahe jne ei paku ükski teine piirkond Kagu-Eestile konkurentsi, ka mitte Viru maakonnad.
Selle jaoks, et öelda, kas Virumaa äikesekliima teeb Kagu-Eestile ära, tuleks võtta ette ikka pikem ajaperiood, mitte vaid mõned aastad.
Mis aga äikesega kaasnevate ekstreemsete ilmanähtuste(tornaado, hiirahe) võrdlust puudutab Kagu-Eesti ja Virumaa vahel, siis see väide põhineb sajandite pikkusel statistikal, mitte ainult ainult möödunud kümnendil.
Klimatoloogid on korduvalt kirjutanud, kus asub Eesti keeristormide allee - Lätist üle Kagu-Eesti Peipsi loodenurgani, mis jällegi on 99% Kagu-Eesti.
Kunagi oli ka kaart Eestis esinenud tornaadode kohta, millest suur enamus jäi Kagu-Eestisse. Niisamuti hiidrahe.
eks juhtub... Kui lohutab, siis Tartus oli laupäev selline. Prognoos lubas äikest ja kella 17 paiku oli taevas ka suur äikesepilv, millest tundus nagu pole pääsu... aga siis see imekombel haihtus ja lõpuks ei sadanud tilkagi. Täna siiski saime äikest.
VastaKustutaSaartel siis alates tänasest vihmaga kõik?
VastaKustutaVõib vaid ette kujutada, kuidas loode-eestlased praegust mussooni siin kagus naudiks. Ööpäev läbi laus paduvihma ees ootamas.
VastaKustutaKesk-Harjumaal jäi jah täna kuidagi kesiseks võrreldes laupäevaga, ennustused nagu näitasid julgemalt sadu ja äikest jne. Loodame siis homse peale :)
VastaKustuta@ 17. mai 2021 19:40
VastaKustutaFront jõudis tunnike liiga vara. Kella 11 paiku Kesk-Harjumaal arenenud pilved said äikesepilvedeks juba Tallinnas ja merel.
Pakun, et tund hilisema frondi korral oleksid need pilved juba kusagil Keila ja Rapla vahelisel alal tekkinud ja Kesk-Harjumaale jõudes äikeseküpseks saanud.
Unustasin lisada, et homse peale pole ammugi mõtet loota. Suures osas Eestist peaks olema rahuliku lääne-loodetuulega pilvealune ilm.
VastaKustutaSooja eriti palju üle 10 kraadi ei tulegi.
Venelased oleksid meile tänulikud, et selle frontaalvihma üle elame, sest nad saavad kuni Jäämereni välja nautida 30 kraadist kuumust.
VastaKustutaEestist mitte kaugel piiri taga on oodata 15-18 kraadist isotermi.
Hea kokkulangevusena tõi samasoe õhumass 19.05.2014 uue mai soojarekordi.
---------------------------------------
19:18
Saartel tundub et vihmaga kõik mõneks ajaks.
alati juhtub, et soe jääb meist napilt ida poole :( see on viimastel suvedel nii sagedane. Uus 12Z GFS näitab täpselt Eesti asukoha needust - alguses jääb suur soe Venemaale, siis mai viimastel päevadel algab sooja pealetung läänest, mis aga kahjuks ei jõua üle läänemere ja meil on ikka vana hea suusamussoon. Ja suvi tundub ka et tuleb selline nagu 2017, et soe toppab kuskil napilt piiri taga.
VastaKustutaMussooni ja ilusa ilma piir Kagu-Eestis.
VastaKustutaKagueestlane ütles ...
VastaKustutaPraegune tsirkulatioon on identne 2015. aastale - tsüklonid mööduvad meist kas idast, väga lähedalt läänest või tulevad otse üle, nii et suurem soe lükatakse itta.
Selline tüüpolukord valitses praktiliselt terve 2015. a suve. Pikad väljavaated näitasid pidevalt, kuidas edelavoolus jõuab meieni kuum ja niiske õhumass koos märkimisväärse labiilsusega, aga mida lähemale tähtaeg jõudis, seda enam hakkasid mudelid ebastabiilsust ja leitsakut itta nihutama.
Kui õigesti meeles, siis oli too suvi üks kõige marru ajavamaid suvesi äikesehuviliste seas ning siin blogis sai tüüplauseks: "Hakkab taas see laabiilsuse ja kuuma hajutamine ja itta nihutamine".
2. mai 2021 13:35
Tänavu tasuks oodata midagi taolist 2015. aasta suvega, kõige paremal juhul 2020 või 2019 sarnast.
Ma ütleks küll ,et oluline vahe kas 2015 või 2019. Pigem näiteks 2009 ja 2017
VastaKustutaEi saa ju tulla, statistik lubab kuuma suve.
VastaKustuta2009 suvi polnud ju nii külm? Kui ma õigesti mäletan oli ainult juuni veidi jahedam, aga ka mitte otsast lõpuni.
VastaKustutaÜldse mulle tundub, et see millist suve kõige halvemaks peetakse sõltub asukohast.
Ma olen Tartus ja minu arust on viimase 15 aasta sitemad suved olnud 2017 ja 2015. 2017 oli keskmise temp. poolest külmem, kuid samas 2015 oli (minu mälu järgi) tuulisem. Tol aastal oli nii tavaline see, et vaatasin aknast välja - päike paistis ja mõtlesin, et on enam-vähem soe, aga õues andis kohe kõle tuul märku.
Ja 2019 juuli oli ka ikka üks halvemaid suvekuid siin. (ülejäänud suvi muidugi polnud)
Teistes Eesti paikades võib aga hoopis mõni muu aasta halvem olla.
Kesk-Harjumaal oli täna äikese ärajäämisest hoolimata huvitav päev. Hommik oli suviselt vines taevaga ja õige pea äikesele viitavate pilvedega. Need eemaldusid Tallinna lahele, kus tekkis äike. Pärastlõunal oli natuke igav hallus, aga kella 17 ajal muutus edelataevas süngeks.
VastaKustuta18 ajal saabus ähvardav sajufront ühes tuulega, millega kaasnes vihmatuisk. Äikest polnud, aga pilve saabumine pakkus elamuse.
Õhtul paistis paar tundi lauspäike. Loojang oli üsna värvikas, samal ajal olid põldude kohal mõne meetri paksused udulaamad, mis loojangulõõmaste pilvede valguses olid samuti oražikas-roosa värvusega. Kella 23-ks oli udu juba nii tihe, et nähtavus halb, aga taevas nähtav. Udu oli siis umbes 15 meetri paksune.
Ei saa märkimata jätta, et laupäevane äikepilv polnud saabudes üldse kurjakuulutav, kuigi sähvis hästi, aga nii tänane (kuupäevaliselt eilne) kui ka 6. mai pilv saabusid riiulpilve taolise moodustisega.
Seega need äikeseta pilved pakkusid enne kohalejõudmist isegi rohkem elamusi.
Mulle ka meeldib praegune Harjumaa udu, vili on värskelt tärganud ja kõik maru ilus!
VastaKustutaStatistik siin. Kannatust kannatust. Nagu juba talvel ütlesin ,et ega juunist eriti ei oota midagi aga küll siis soojeneb. See sitt suusakas juunis tuleb lihtsalt ära kannatada aga täpsemalt juuni ilmast umbes nädala pärast.
VastaKustutaJep, ootame juuni ilma prognoosi :)
VastaKustutaEi oota. Ei taha parem teadagi, mis jubedus sealt prognoosist veel vastu vaatab. :P
VastaKustuta15. mai äike Lääne- ja Ida-Virumaa piiril: https://youtu.be/fLEwty5sG6E
VastaKustutaSiin kagus täna neljas äikesepäev. Kagu suunalt läheneb tugev äike.
VastaKustutaKagu suunalt lähenevatel äikesel on siinkandis tava ära hajuda enne kohalejõudmist, aga seekord mitte. Kui õigesti meeles, siis viimati saabus kagu suunalt umbes sama tugev äike 2014. a mais, mis selliselt maja väristas nagu täna.
VastaKustutaTänavuse äikesehooaja algus on igatahes paljulubav ja meenutab möödunud aasta juunit. Loodetavasti tuleb lõpuks ometi üle pika aja üks korralik äikesesuvi nagu 2014. aastal. Tugevad äikesed mais on igatahes hea märk.
@18. mai 2021 00:06
VastaKustutaOn tõesti oluline vahe, aga siiski mitte must-valge. Tartu-Tõravere jaama järgi, mida arvestan, oli mõlema suve keskmise temperatuuri erinevus täpselt kraad ning sellest väiksema vahemikuga polekski võimalik ühtegi aastaaega täppi pakkuda.
@18. mai 2021 01:06
Siinkohal tekib aga jällegi küsimus, mida peetakse kuuma suve all, kas ainult kuumalaineid või suve keskmist temperatuuri. Amelikult käib aastaaja kuumaks või jahedaks defineerimine viimase alusel.
Võite ju Ilmateenistusele kirja saata küsimusega, kas 2014. a suvi oli kuum või mitte. Pakun, et vastatakse: "Normist veidi soojem".
Kuigi isiklikult pean 2014. a suve kuumaks, siis on see täiesti subjektiivne, aga ma ei saa teha pakkumisi oma subjektiivsel arvamusel sellest, mis on kuum ja mis mitte.
Täpselt samamoodi võib mõni pidada möödunud suve kuumaks, sest juunis oli ju kuumalaine(lugege ise Ilmateenistusest) ja nii tekibki segadus.
Seetõttu määratlen oma pakkumistes kuumaks suveks sellist suve, mis vastab sellele mõlema - nii keskmise temperatuuri(milleks Tartu-Tõraveres on 17,8 kraadi uue kliimanormi alusel) kui ka enamike inimeste isikliku hinnagu järgi.
Ja 17,8 kraadise keskmisega suve korral vaevalt keegi ütlema tuleb, et see polnud kuum suvi, kuna nii kõrge keskmine eeldab kuumalaineid ja pikalt kestavat sooja.
Võib-olla statistik prognoosibki tänavuseks kuuma suve ainult kuumalainete näol, aga mitte keskmise temperatuuri alusel. Kui nii, siis ootan tänavu kahe käega "kuuma" suve, sest praeguses kliimas esineb kuumalaineid peaaegu et igal aastal, isegi suusasuvedel.
Kuna mai tsirkulatsioon on nähtud, siis otsutan oma suvepakkumise ära teha. Viimase kolme aastaaja(möödunud talv, sügis, suvi) pakkumised läksid täppi, mida saab igaüks järgi kontrollida.
Kui mu eeloleva suve pakkumine mööda läheb, siis luban, et ei tee enam mitte ühtegi teist pakkumist mitte ühegi aastaja kohta, v.a ainult see pakkumine, milles välistan ülikuuma suve ülisooja talve korral.
SUVEPAKKUMINE 2021 (täppimineku tõenäosus 90%)
VastaKustutaTartu-Tõravere suve(juuni, juuli, august) keskmine õhutemperatuur jääb alla 17,8°C.
Kuum suvi keskmise temperatuuri järgi on tänavu välistatud.
Kas Sa, Kagueestlane, elad siis pigem Valga, Sangaste, Otepää joonel mitte Põlva, Võru, Vastseliina kandis? Radar kagunurka küll äikesepilvi kella kaheteist ajal ei näita. Ma lootsin, et sa ikka päris Setomaa kandis :(
VastaKustuta@18. mai 2021 13:19
VastaKustutaMu jahimaad hetkel jah Tartu-Valga maakonna piiri ümbruses, kuigi sooviks küll kusagil Põlva ja Võru kandis elada.
Emhi mudel näitab Kesk-Harjumaale selle aasta suurimat sadu neljapäevaks, 35 mm.
VastaKustutaHea kui tegelikult 3,5ki tuleb.
Statistik siin. Eks siis minu meetod ka pigem kuumalainete järgi. 2014 suve loen selgelt kuumaks kuigi jah kuum oli siis juuli ja pool augustit ja jubeda juuni järel keskmises see ei kajastu.
VastaKustutaStatistik, aga kui palju pakud eeloleva suve keskmiseks näiteks Tallinn-Harkus või Tartu-Tõraveres? Või siis hoopis mingi kindel piir, millest suve keskmine madalamaks või kõrgemaks ei jää nagu ma isegi oma pakkumises tegin. Väga huvitav oleks kuulda.
VastaKustutaTäiesti võimalik ,et see +17,8 on seekord juba soe sest nagu 2014 tirib ka seekord juuni keskmist kõvasti alla.
VastaKustutaEks see suvede liigitamine kuumaks või mitte kuumaks ole veidi subjektiivne. Keskmine temperatuur on muidugi objektiivsem näitaja ja piisavalt kõrge keskmise saavutamiseks lihtsalt ei saa väga pikalt külm olla. Kuigi ka selle puhul on teoreetiliselt võimalik, et on sajune suvi, kus päeval on napilt +20 , öösel +15 ja päeva keskmine ongi umbes 17,5 kraadi... kuigi enamik inimesi vist ei peaks seda kuumaks rannasuveks. (2012 ja 2016 suvedega oli natuke sarnane olukord)
VastaKustutaSamas ainult kuumalainete järgi ka ei saa võtta. Kui 2/3 suvest on ikka jahe, siis ei saa seda eriti soojaks suveks pidada. 2019 parim näide sellest. Soojaperioodid jäid juuni algusesse ja täitsa augusti lõppu, see muidugi kergitasid keskmist, aga juuli ja augusti algus ei hiilanud soojusega...
Minu subjektiivne arvamus on, et soe suvi on selline, millel on vähemalt 17 kraadi keskmine ja suve keskel (umbes jaanipäevast 10nda augustini) ei ole pikka külmaperioodi.
Aga see selleks, muidugi on siin Eestis igasugune soojalaine teretulnud, ka juuni alguses või septembris.
Tänase ilma kohta ka: Tartus on praegu analoogne olukord nagu 2. september 2020. Siis oli Eesti kohal ka väga soe õhumass, millest oleks korralik kuumapäev võinud tulla, aga oli hoopis sombune pilvealune. Õhtu poole pilved haihtusid ja läks soojemaks (kuid septembris on päike juba üsna madalal, nii et rohkem kui 17-18 kraadi ka ei tulnud).
VastaKustutaNüüd praegu juhtus sama asi. Pilved haihtusid ja on soojem kui keskpäeval. Ehk tuleb ka veel 18-20 kraadi ära.
Kahju muidugi, et need pilved paar tundi varem lõuna paiku ei haihtunud, siis oleks veel võinud korralikult soe päev tulla.
2014 suvi on tavalisel eestlasel meeles, kui kohutavalt külma jaaniaja ilmaga suvi (öökülmad ja lumi) ja rohkem nagu meeles polegi.
VastaKustutaPeterburi saab täna sajandi äikese. Vööndi laius on umbes võrdne Eestiga.
VastaKustutaMeenub 08.08.2010 Eesti torm.
Peterburi Peterburiks aga Narvas - mis see on ?
VastaKustutaSama mis Peterburis.
VastaKustutaViljakasvatuse vaatevinklist on praegune kevad küll ideaalilähedane - samas kui augustis samamoodi konstantselt igapäev sadu on, siis juba nutame.
VastaKustutaTänase välgu poolt pilbasteks löödud kask siin Kagu-Eestis.
VastaKustutaLaupäeval ja pühapäeval on ka Harjumaal lootust äikest saada, sest õhuvool pöördub edelasse.
VastaKustuta2012 suvi oli siin edelavooluline aga äikeseline.
Enne 10. juunit ilmselt üle 25 kraadiseid soojasüste enam ei tule. Pean silmas selliseid ühepäevaseid soojapahvakaid, nagu nt 9. mai 2013, 19. mai 2017, jne olid.
VastaKustutaKuni 10. juunini on selline ühtlaselt 13-20 kraadi vahemikus loksuv ilm.
Selline ilm on maasikas! Las augustis teeb 30 kraadi nii kuu aega jutti :)
VastaKustutaSiis on hilja juba. Augustis hakkab juba sügismasendus kummitama ja päike käib madalat ning ehtsat suvetunnet enam pole ka väga sooja ilma korral.
VastaKustutajuuni-juuli on just parim aeg soojaks.
Nii aprilli kui mai soojamaksimum on tänavu just 12. kuupäeval olnud. Seega enne 12. juunit suurt sooja oodake. Sealt omakorda enne 12. juulit jne. :D
VastaKustutaMulle just istuvad augusti ja septembri kuumalained rohkem, õhtud on mõnusad sumedad ja üleüldse kuidagi hea meel, et veel on soe. Eelmise aasta september oli ehe näide.
VastaKustutaMa nõustun mõlema poolega :D Mulle ka meeldib soe augusti lõpp ja september, samas nõustun, et siis enam sellist tõelist suve tunnet pole. Ja soe august ei päästa enam eriti midagi, kui eelnevalt on mai-juuni-juuli väga kehvad olnud, nagu 2015 või 2017. 2019 ja 2020 puhul soe september siiski natuke parandas suve üldmuljet.
VastaKustutaIdeaalne muidugi oleks nagu 2018, hea suvi ja siis veel ilus vananaiste suvi otsa.
Narvas praegu põnev vaatepilt kus teiselpool piiri sähvib mõnuga.
VastaKustutaEi pruugi olla, kui madalad pilved ees. Ilma nendeta jah.
VastaKustutaVägev riiulpilv või rullpilv peaks ka sellise süsteemi ees olema.
Reedel ja laupäeval on Eestis taas arvestatav äikeseoht, seega pole põhjust kurvastada, et eile-täna äike Virumaast kaugemale läände-edelasse ei ulatunud. :)
VastaKustutaOlen 16:06 kommija. Sellel hetkel ei olnud mingit madalat pilvitust. Jõhvi suunas oli taevas üsna selge. Nüüd muidugi pilves ja sajab äikesevihma.
VastaKustutaEilne äike Narvas: https://youtu.be/F3ptVBUjcl0
VastaKustutaKairo, mussoon kestab juunikuuni välja jah?
VastaKustutaIsegi kui mitte, siis enne 10. juunit soojaks ikkagi ei lähe. Öösiti lisaks öökülmaoht.
VastaKustutaTänases Maalehes siis suvedest juttu - pidavat algama külmade suvede periood.
VastaKustutaKülma suve ennustab ju ainult üks ilmatark seal. Teised ennustavad pigem sooja ja äikeselist suve. Aga nojah, ma loen kokkuvõttes sealt välja, et võib tulla mida iganes. Vaadates viimaste kuude ilma, on üsna tõenäoline, et tuleb kontrastsete ilmadega suvi. Ehk tõesti nagu 2014, kus üks kuu on hästi külm ja teine jällegi väga soe.
VastaKustutaViimaseid aastaid vaadates on üldse raske midagi öelda - kogu aeg on äärmusest äärmusesesse, analoogaastate seaduspärad ei taha ka enam paika pidada. See mitu kuud ette "ennustamine" on täiesti jabur minu meelest, ometi Maaleht on see, kes seda väga tahab - meelelahutus inimestel. Praegu erilist sooja enne juunit oodata pole jah. Kui päikest näitab, siis on veel enam vähem. Aga kui niisama kallab ja on hall, siis on selline sügisene tunne. Kuigi nüüd on jahedam, tuleb äikest ikka - madalrõhkkond muudab õhumassi ebapüsivaks - hoovihmad ja kohatine äike. Elab päeva korraga. :)
VastaKustuta5+ Kairo, et siin ka ikka olemas. Ilmahuvilistes aruteluga väga ei saa hiilata, siin vähemalt asjalik jutt.
VastaKustutaTere!
VastaKustutaIlmastiku veebilehel toimusid taas mõned uuendused.
1. Vahetasime endise Blitzortung äikesekaardi uue reaalajas äikesekaardi vastu välja, mida on väga mugav kasutada ka nutiseadmetes. Äikesekaardil olevast menüüst on võimalik valida erinevaid eelistusi nagu äikeselöökide heliga märkuandmine, erinevad kaardistiilid, registreeritud äikeselöökide periood kaardil jne.
2. Lisandus lehekülg "maailm", kus näeb maailma ilmaandmete kaarte.
3. Asukoha nädalaprognoosi all näeb nüüd ka käesolevat päeva sõltuvalt kellaajast.
4. Muutus värviskaala äikese tõenäosuse all ning lisandus värviskaala radarile ja satelliide all pilvede kõrgusele.
Kui mingi lehekülg/alamleht ei tööta normaalselt või uuendused pole nähtavad, siis vajutada Ctrl+F5.
Põnevat ilmastikku!
Miks sajuala Pärnuni ei liigu, kuigi idast-kagust tuleb muudkui juurde?
VastaKustutaEesti maikuu sajunorm on juba ületatud ja vaadates, milline mussoon on järgmistel päevadel jätkumas, siis usutavam on, et pigem tuleb juuni või august soe ja ilus kui et juuli.
VastaKustutaOleks need sajusummad siis troopiliselt soojade äikesevihmade pool põhjustatud, aga enamjaolt tulevad need suusamuusooni poolt põhjustatud jahedate lausvihmadena.
Järjekordne juuli läheb aia taha, küll näete!
Kuidas kusagil. Saartel küll mingist mussoonist rääkida ei saa.
VastaKustutaKesk-Harjumaal lõpuks ometi selle kevade korralikum sadu. Need varasemate päevade äikesevihmad polnud siinkandis piisavad, kuna möödusid servapidi.
VastaKustuta@ 19:22
VastaKustutaJah, järjekordne mai on raisku läinud :( Juuli läheb ka suure tõenäosusega aia taha (kui just juuni väga jahe ei tule, siis ehk oleks loogiline, et juulis tuleb soojem periood)
Aga raudselt tuleb soe jälle septembris :D :D , ma umbes 90% kindel, et nii läheb. Aga siis pole selle soojaga enam midagi teha, pimedus ja sügismasendus pressivad peale.
@ 21. mai 2021 00:15
VastaKustuta2015 ja vaieldavalt ka 2017 saabus see soe periood alles augustis. (2017 oli juuli viimane dekaad soe, aga mitte kuum nagu siin ilmselt mõeldakse/oodatakse)
Ei tea jah mis vihmast jutt käib, siin Ristnas on vaid kergelt tibutanud mõnel päeval, põud on kohale jõudnud.
VastaKustuta20mm öö saldo kesk-harjumaal. Midagi nagu tuli jah, 70 mai. kokku.
VastaKustutaStatistik siin:
VastaKustutaJätkan sealt siis kus 27.aprill pooleli jäi. See soe tuli nagu prognoosisin aga 20.-da nädala soe valgus enamuses idapoolt napilt mööda (nii napilt kui veel saab). See nädal mis tuleb (nädal 21) nagu arvata oli suurt midagi ei anna hea ilma mõttes. Nüüd aga edasi.
Nädal 22 peaks jälle parema ilmaga kostitama. Kas nüüd kõik nädalapäevad ilusad on aga palju parem kindlasti keskmisena kui nädal 21.
Nädal 23 peaks minama pooleks. Nädala esimene pool jahedam kui teine. Huvitavamad ilmad tulevad kuupäevadel.10,11,12.
Siis aga pöörab jälle jahedaks ja nädalad 24, 25 on üsna igavad ja jahedad. Ilmselt ka jaanipäev sobib rohkem toas istumiseks kui lõkke ääres olemiseks.
Selle kahe nädala jooksul ehk paar sooja päeva tuleb ja kõik.
Nädal 26 aga läheb lahti - äikesepilved ja nii mõnelgi päeval +30.
Kui see prognoos ka nüüd 70 - 80% paika peab siis küll ütlen mille põhjal prognoosid koostan ja mis teooria see tõestab.
@ 21. mai 2021 20:14
VastaKustutaNiiet kord kuu-poolteise tagant saabub soojalaine...(12 aprill, siis 10.-13. mai ja nüüd alles ilmselt pärast jaanipäeva)
Kuhu me oma kevade-suve kliimaga küll jõudnud oleme...masendav.
Masendav jah :( See et 9 kuud aastast on sitt suusakas on paratamatus, aga see, et ka mais-juunis-juulis pole sellest pääsu on küll mingi viimaste aastate masendav areng.
VastaKustutaYr.no lubab Tartuse homseks 35mm vihma, mida suusamussooni :(
Statistik siin:
VastaKustutaHarjumaal tuleb vist täna äikesepäev kuna ma pean Järvamaal olema.
Neil, kel vihm vastumeelne, on Kagu-Eesti küll väga vale valik elamiseks. Saartele ja Lääne-Eestisse homseks küll vihma ei näita.
VastaKustuta@ 22. mai 2021 11:31
Ei usu, sest ma Kesk- Harjumaalt ja tänu laupäevale ootekohal valmis.
@11:54
VastaKustutaSeda Kagu-Eesti teemat oleme siin juba mitu korda arutanud, aga mainin veelkord :D
Jah, siin on tõepoolest kevaditi/suviti sajusem, kuid kuni viimaste aastateni käis vihmaga kaasas ka soojem ilm. Tavapärane olukord oleks, et siin on maikuus 18-20 kraadi hoovihmadega, looderannikul võib-olla jah kuivem, aga seal on meretuulega temperatuur umbes 12 kraadi. Aga 2015. aastast alates on midagi kliimaga juhtunud, et järjest sagedamini on hiliskevadel ja kohati suvel terves Eestis ainult 12 kraadi sooja ja Kagus on veel eriti sombune pilvealune. Samas korralikku äikest ka pole, on lihtsalt mingi külm mussonvihm. Mulle sobis see "vana" Kagu-Eesti kliima rohkem, sest minu jaoks on soe temperatuur kõige olulisem ja siin oli enamasti vaatamata sajule (mis oli tihti äikesevihmana) palju soojem kui Loode-Eestis. Viimased aastat panevad aga jah mõtlema... kui igal pool on 12 kraadi, siis see on rannikul päikesega etem, kui siin külma vihmaga.
Äikest tuleb Eestis täna heal juhul paaris pilves, kuna enamus pilvi muutub lamedateks kihtrünksajupilvedeks, aga äikeseks on vaja kõrgustesse arengut ja jäätunud tippu.
VastaKustutaKesk-Harjumaal natukene müristamist isegi.
VastaKustutaOli päris korralik äike. Saku-Kiili-Jüri kandis ka 2cm rahe.
VastaKustutaStatistik siin:
VastaKustutaNo siin Järvamaal mitte midagi nagu arvata oli :(
Tallinnas välgutab ümber linna, pris tore kuulata üle pika aja...
VastaKustutaJa jälle - pange tähele - jaheda ilmaga selline äike!
VastaKustutaSamas, kui päike paistis, siis küttis üsna soojaks, +18 umbes. Et ju siis natukene konvektsiooni ka mängus.
VastaKustutaMis siis homme lõuna-eestit tabab täpsemalt, et ca 40mm vihma näitab?
VastaKustutaStatistik siin. Järvamaalt tagasi ja siin ka rahulik. Näha on ,et on sadanud. Homme paigal seega ilmselt Harjumaa homme äikest ei saa.
VastaKustuta@ 22. mai 2021 17:01
VastaKustutaVäike osatsüklon.
Olukord meenutab väga 2016 aastat, mil samuti idas-kagus sagedasti kallas 20-30 mm, ja saared ning mandri lääneosa jäid kuivale.
--------
18:02
Homme muidu ongi äikeseoht väiksem kui täna. Hea kui Jőhvi-Viljandi joonest läänes üldse mingit sadu tuleb. Kakku padusaju toova tsükloni pilvisus ilmselt samuti üheks põhjuseks sajuvõimaluse vähendamisel mujal.
Just vaatasin Ilmateenistuse mudeliprognoosi, kuna ei suutnud uskuda 09:23 ning 17:01 kommentaare ja ennäe - ongi uus leotus ei kusagile mujale kui just siia Kagu-Eestisse uuesti teel. Täiesti naeruväärne. Õuesolemise plaane enam üldse teha ei saa.
VastaKustuta@11:54
Seda ma koguaeg räägin, et sajuhuvilised peaksid siia Kagu-Eestisse tulema - leiaksid omale unistuste elupaiga.
Kuu keskmine on tõusmise lõpetanud ning 10,7 kraadine mai keskmine Tartu-Tõraveres on lausa ideaalne samasuguseks juuliks nagu kahel möödunud aastal. Isegi Ilmateenistus ei luba sooja juulit Maalehe suveprognoosis.
Ilmateenistus Kagu-Eestile isegi hoiatuse andnud homseks.
VastaKustutaPidin hoiatuse andma jah - osatsüklon tahab tuule tugevaks tõsta ja sadu, mida kaasas kannab, on ka korralik. Seal kagus on juba päris palju sadanud ka selle kuu jooksul - nüüd tuleb veel lisa.
VastaKustutaHea töö, Kairo!
VastaKustutaHuvitav et jah koguaeg kagut kastetakse. Saartele pole vist mitte kunagi olnud eraldi sajuhoiatust.
VastaKustutaHiiumaa ja Saaremaa läänerannikud saavad võrreldes ida-eestiga kordades vähem sademeid, seda eriti kevadel ja suvel. Vilsandil ja Ristnas on väga raske põllumajandusega tegeleda.
VastaKustutaEga Vilsandis ja Ristnas keegi väga põllumajandusega vist ei tegele ka :p
VastaKustutaMind tõsiselt huvitab põhjus, et just idas-kagus koguaeg selised sajud, aga läänes-loodes mitte. Kairo Kiitsak oskab ehk seletada.
VastaKustutaMa saaksin aru, et hoogsadusid esineb seal rohkem, kuna mere mõju tühine, aga et just tugevad laussajud sealkandis nii tihti esinevad.
Saaremaal kisub vist äikesele.
VastaKustutaPõhjus, miks Kagu-Eesti pidevalt vettimist kogeb, on ju ilmne - tsüklonid otsustavad alatasa just sellise trajektoori valida, kus saaks kagut ikka võimalikult palju leotada.
VastaKustutaEuroopa mudel hakkab vaikselt juba soojalainet näitama juuniks nagu viimastel aastatel tavaks, et siis taas juulis suusamussooniga jätkata.
VastaKustutaJah, tahtsin sama asja kommenteerida :D
VastaKustutasuvekliima on meil ikka täiesti sassis, isegi külm veebruar ei aita enam. Kuum juuni on muidugi parem kui 2017-laadne juuni, aga ma olen ikka hämmingus, et praegu võib korduda sama muster 3ndat aastat järjest....
Ma loodan pigem, et see soojalaine on lühike ja ülejäänud juuni on jahedam (mitte 12 kraadi, aga nii 16-22 kraadi soe), siis ehk tuleb juulis soe.